Vastavalt Eestis kehtivale raamatupidamise seadusele, peavad kõik korteriühistud, kes tegutsevad EV territooriumil, pidama raamatupidamisarvestust. Seega peaks raamatupidamisega alustama kohe peale seda kui olete korteriühistu (KÜ) registreerinud.
Erinevalt levinud linnalegendidele ei tohi korteriühistu raamatupidamist korraldada kassapõhiselt. Kassapõhine raamatupidamine on lubatud ainult füüsilistest isikust ettevõtjatele. Korteriühistutele kehtib nõue korraldada raamatupidamine tekkepõhiselt.
Alustavate korteriühistute poolt raamatupidajale sagedamini esitatud küsimused
1. Milleks on vaja raamatupidamise sisekorra eeskirja? RSKE
Esiteks, seda nõuab seadus. Teiseks, RSKE-s saate kirjeldada kuidas töö tegelikult toimub, määratleda enda ja raamatupidaja vastutusala.
2. Millal on vaja esitada majandusaasta aruanne?
Majandusaasta aruanne tuleb teil esitada äriregistrile hiljemalt kuue kuu jooksul pärast majandusaasta lõppu.
3. Kas on vaja esitada aruandeid Statistkaametile?
Jah on, sest vastasel korral võib Statistikaamet teid trahvida.
4. Mis asi on TSD ja miks peab see olema ilmtingimata tähtajaks esitatud?
TSD – on Tulu- ja sotsiaalmaksu, kohustusliku kogumispensioni makse ja töötuskindlustusmakse deklaratsioon. Nende maksudega maksustatakse näiteks väljamakstud töötasu, korteriühistu juhatuse liikmete tasu. Teil on kohustus esitada TSD igakuiselt 10. kuupäevaks. TSD on vaja alati esitada õigeaegselt. Tähtajast hiljem esitatud TSD-le rakendab EMTA automaatselt viivised.
5. Kuidas on õigem; kas “arve” või “makseteatis” kommunaalteenuste eest?
Vahet ei ole. Sisu on ikka sama.
6. Milline kuupäev peab olema arvel?
Kuupäevaks võib olla reaalne arve trükkimise kuupäev või eelmise kuu viimane kuupäev, sest arve esitatakse elanikele raamatupidamise mõistes alati eelmisel kuul tarbitud hüvede eest. Seega kui elanik saab arve korteriühistult, siis on alati tegu arvega eelmise kuu eest, hoolimata arvel olevast kuupäevast.
7. Kui kaua tuleb säilitada korteriühistu raamatupidamisega seotud dokumente?
Dokumente tuleb säilitada 7 aastat.
8. Kas keegi majaelanikest võib korteriühistule ise raamatupidamist teha?
Jah, kindlasti võib, kuid veenduge alati, et teadmatusest midagi valesti ei teeks, siis võib see korteriühistule väga negatiivselt mõjuda. Seega soovitame Teil ja elanikel oma aeg pühendada sinna, kus olete kõige profim. Raamatupidamine delegeerige aga selle ala proffidele, näiteks raamatupidamisbüroole.
9. Kuidas arved esitatakse?
Arved eelmise kuu eest koostatakse ja saadetaks elanikele jooksval kuul.
Kuidas saaksin oma raamatupidamise lahendatud?
Selleks, et otsustada kas teha raamatupidamine ise või usaldada see raamatupidamise teenust osutavale firmale või palgata omale oma raamatupidaja, uurige esmalt milliseks kujuneks Teie kulu raamatupidamisele, kui kasutaksite selleks meie teenust. Hinnake seda meie hinnakalkulaatoris. Peale seda võite saata meile kas hinnakalkulaatoril asuvalt vormilt või allolevalt kontaktvormilt päringu. Kui aga tekib küsimusi, siis võtke meiega kindlast alloleva kontaktvormi kaudu ühendust, aitame Teid selles ja leiame koos milliseks teenuse hind kujuneb.
Arvuta hind
Peale seda kui oleme Teiega ühendust võtnud ja kõik detailid täpsustanud, koostame me raamatupidamisteenuse osutamiseks lepingu. Allkirjastada saate selle id-kaardiga või meie kontoris kohapeal. Peale lepingu allkirjastamist määratakse Teile kindel raamatupidaja, kes Teie ettevõtet edaspidi teenindab ja vajadusel konsulteerib raamatupidamise ja maksualastes küsimustes. Lisaks saate ligipääsu korteriühistu iseteenindusse, kus elanikud näevad oma kulude, võlgnevuste ja esitatud näitude ajalugu, sealt saab esitata ka mõõturite näitusid. Juhatus näeb lisaks kõiki raamatupidaja poolt sisestatud ostu- ja müügidokumente, nende laekumisi, tasumisi jne.
Leping sõlmitud. Mis edasi?
Esmalt on vaja teha Teid teenindavale raamatupidajale e-ligipääsud e-Äriregistrisse ja e-Maksuametisse. Kindlasti peaks volitama raamatupidajale ligipääsu korteriühistu arveldusarvetele (ilma ülekande õiguseta). Peale seda olete vabanenud raamatupidamise taagast ja piisab kui saadate raamatupidajale edaspidi igakuiselt e-mailiga kõik eelmise kuu dokumendid hiljemalt 7 kuupäevaks. Ülejäänu teeb raamatupidaja ise, esitab vajalikud deklaratsioonid ja igakuised aruanded.
Loe edasi